Yılda sadece 12 adet video çekiyor ve gerçek anlamda dünyanın en fenomen isimlerinden biri olmayı başaran bir isim Mark Rober. NASA'da çok başarılı geçen kariyerinin ardından haırladığı popüler bilim videolaroyla 10 bin dolarlık sıtma teşhisini 68 cente indiren, bataklık suyunu içilebilir hale getiren ve çalınan kargolara karşı getirdiği güvenlik önlemiyle dikkati çeken Mark Rober, MIT mezuniyet konuşmasında bir oyun hakkında ilginç bir istatistikten bahsediyor.
Başlangıçta herkese 200 puan...
Endüstri mühendisi Volkan Kezer, Mark Rober'in basit ama sonuçları açısından çarpıcı oyununu değerlendirdi.
Bu oyun, katılımcılara başlangıçta 200 puan verilen basit bir görev içeriyor. Oyun sırasında oyuncular, ekrandaki bir hedefi vurmaya çalışırken puan kazanabilir ya da kaybedebilirler. Ancak, iki farklı oyun versiyonu vardır ve her biri farklı bir şekilde tasarlanmıştır:
Birinci grup: Bu gruptaki oyunculara başlangıçta 200 puan verilir ve her hatalarında bu puanlardan 5 puan silinir. Amaç, mümkün olduğunca az puan kaybetmektir.
İkinci grup: Bu gruptaki oyunculara sıfır puanla başlarlar ve her başarılı atışlarında puan kazanırlar. Amaç, mümkün olduğunca çok puan toplamaktır.
İlginç bir istatistik çıkıyor...
Her iki oyun versiyonunda da matematiksel olarak aynı sonuçlara ulaşmak mümkündür, yani oyuncular aynı sayıda başarılı ve başarısız atış yaparsa iki grupta da aynı puanla bitirirler. Ancak, oyunun sonuçları ilginç bir istatistik ortaya koyar:
İkinci grup, yani puan kazanmak için oynayan oyuncular, birinci gruptan daha iyi performans gösterir. Diğer bir deyişle, insanlar kazanç elde etmeye çalışırken daha iyi sonuçlar alırlar, ancak kayıplarını minimumda tutmaya çalıştıklarında performansları daha düşük olur.
Kaybetmeyi bu kadar büyütmememiz gerekiyor. Her insan bir şekilde kaybediyor ama kaybetmeye odaklanmak başarıyı etkiliyor.